12. januar 2023

Vi øger sikkerheden omkring MobilePays brugere

I disse uger beder vi alle MobilePay-brugere, der kun er identificeret med CPR-nummer, om at øge sikkerheden omkring deres app. Det sker ved at opdatere egne oplysninger med brug af NemID eller MitID.

MobilePay billede to piger holder i hånd

MobilePay beder i disse uger alle brugere, som kun er identificeret med CPR-nummer, om at opdatere deres oplysninger med brug af NemID eller MitID.
Det gør vi for at øge sikkerheden omkring vores løsninger. CPR-nummer har altid været vores laveste identifikationsniveau.

Rent praktisk sender vi en besked til vores brugere direkte i MobilePay-appen. Det drejer sig om 1,2 millioner, som kun er identificeret på CPR-niveau.

Selve opdateringen af oplysningerne foregår nemt og sikkert direkte i MobilePay-appen uden brug af links.

Vi sender også SMS til brugerne

Parallelt med at brugerne modtager en henvendelse i appen, sender vi også en påmindelse på SMS. Her er der heller ingen links, fordi vi ved, at det naturligt nok skaber bekymring. Derfor sender vi aldrig links ud.

”Identifikation med NemID eller MitID er en ekstra sikkerhed for brugerne. MobilePay har heldigvis et meget lavt niveau af misbrug. Det vil vi gerne fastholde,” siger Sune Gabelgaard, chef for misbrugsbekæmpelse hos MobilePay:

”Derfor beder vi også brugerne benytte MitID eller NemID, hvis de f.eks. ændrer deres betalingskort eller modtagerkonto i MobilePay appen. Vi prøver altid at sikre, at kriminelle banditter får så dårlige arbejdsbetingelser som muligt.” 

Du har maximalt 30 dage til at reagere

MobilePays brugere med CPR-identifikation kan udskyde opdateringen til MitID eller NemID 30 dage. Herefter er de nødt til at opdatere for fortsat at kunne benytte MobilePay.

Vi kommunikerer til 35.000 nye brugere alle hverdage. Derfor vil nogle brugere kunne opleve, at de allerede er blevet bedt om at opdatere, mens f.eks. kæresten eller ægtefællen ikke har fået henvendelsen endnu.
Identifikation med NemID eller MitID er en ekstra sikkerhed for brugerne. MobilePay har heldigvis et meget lavt niveau af misbrug. Det vil vi gerne fastholde.

Sune Gabelgaard
Chef for misbrugsbekæmpelse hos MobilePay