MobilePay spørgsmål og svar pr. 11.08.2020


Fakta

Hvor gammel skal man være for at få MobilePay?

Du skal være 13 år eller derover for at kunne bruge MobilePay. Du skal desuden have dit eget betalingskort. Hvis du er under 18 år, skal dine forældre/din værge give lov til, at du opretter dig som bruger. De skal ikke gøre noget aktivt andet end at fortælle dig, at du gerne må få MobilePay.

Når du tilføjer et nyt betalingskort i MobilePay, skal du bruge enten NemID eller en éngangskode, som du modtager på SMS (via fx 3D-Secure, Verified by Visa eller MasterCard Identity Check). Koden skal indtastes lige efter, du har indtastet dine kortoplysninger.

Under 15 år og har ikke NemID

Er du under 15 år og modtager du ikke en éngangskode på SMS ved tilføjelse af nyt betalingskort?

Hvis du ikke modtager éngangskoden på SMS, og ikke har NemID, skal du sørge for, at dit betalingskort er tilknyttet dit telefonnummer i din bank. Du kan kontakte banken for at få denne til at knytte telefonnummeret til kortet. Du kan henvise banken til, at det skal bruges i forbindelse med 3D-Secure, Verified by Visa eller MasterCard Identity Check.

Hvor meget kan jeg overføre med MobilePay?

Beløbsgrænser i MobilePay

Dine beløbsgrænser afhænger af, hvilke produkter du bruger, og hvordan du er identificeret i MobilePay. Der er tre forskellige niveauer:  

Der findes både en daglig og en årlig grænse for, hvor mange penge du kan overføre. Jo bedre du er identificeret, desto flere penge kan du overføre.

Tjek dit nuværende identifikationsniveau og din årlige beløbsgrænse under Indstillinger i appen. Din årlige beløbsgrænse nulstilles automatisk hvert år den 1. januar.
Bemærk, at når du hæver dit identifikationsniveau og dermed din beløbsgrænse, kan du ikke sænke den igen.

Mere om de 3 niveauer af identifikation

CPR-nummer

NemID

Billedlegitimation (fuldt identificeret)

Produktrelaterede beløbsgrænser 

Når du handler på nettet

Når du betaler med dit kort via MobilePay i online-butikker, er der ingen beløbsgrænser, hverken daglige eller årlige - uanset hvordan du er identificeret.

Betaling fra låst skærm

Når du betaler med MobilePay fra låst skærm, kan du maksimalt betale beløb op til 250 kr. Er beløbet større, vil du blive bedt om at logge på for at godkende betalingen. Bemærk også, at der er et dagligt maksimum på i alt 1000 kr., og du kan maksimalt betale seks gang i træk uden at logge ind.

MobilePay Box

De samlede indbetalinger i din MobilePay Box kan maksimalt være på i alt 30.000 kr. årligt. Du kan dog godt have op til tre MobilePay Box på samme tid.

MobilePay Pengegaver

Du kan maksimalt modtage pengegaver for 30.000 kr. om året. Og du kan maksimalt have 30.000 kr. stående i pengegaver. 

Hvad betyder det, at jeg som MobilePay-bruger kan tilføje en konto i MobilePay?

Det betyder, at du nu kan du tilføje din konto direkte i MobilePay, også selvom du ikke har et kort tilknyttet kontoen.

Du kan tilføje op til 10 kort og konti, fx din budget- eller opsparingskonto, som du kan bruge til dine faste betalinger eller til at betale dine regninger i MobilePay. Du tilføjer nemt en eller flere konti i MobilePay-appen under menupunktet ‘Konti & kort’.

Hvad er en konto?

En konto er en bankkonto, du kan tilføje i MobilePay, og bruge til dine faste betalinger og betaling af enkeltstående regninger – på samme måde, som når du har tilføjet et kort.

Hvor mange kort eller konti kan jeg tilføje til min MobilePay?

Du kan lægge op til 10 kort eller konti ind i appen og navngive dem præcis, som du gerne vil, så du nemt kan se, hvilke kort og konti du bruger til en betaling. Du skal altid have mindst et kort tilknyttet i MobilePay. 

Kan flere brugere have den samme konto tilføjet i hver deres MobilePay?

Ja, hvis alle brugere er medkontohavere. Det er ikke nok at have fuldmagt til en konto.

Kan jeg bruge fx min budgetkonto til alle slags MobilePay-betalinger - fx betaling i butik eller ved overførsel til venner?

Nej, i første omgang kan du kun bruge diverse konti, fx din budgetkonto, til dine faste betalinger, eller når du skal betale regninger via MobilePay. 

Hvornår er min bank klar til at understøtte, at jeg kan tilføje en konto?

Nordea er den første bank, der er klar til at understøtte, at du kan tilføje din konto i MobilePay. Alle MobilePays partnerbanker forventes at være klar i løbet af 2020, men det er kun din bank selv, der kan svare præcist på, hvornår den er klar til at understøtte, at man kan tilføje sin konto i MobilePay.

Hvad sker der med de faste betalinger fra min konto hvis jeg sletter min konto fra MobilePay-appen

Hvis du sletter en konto, der er tilknyttet en eller flere betalingsaftaler, bliver dine aktive betalingsaftaler automatisk tilknyttet det kort, du har valgt som primært under 'Konti & kort'. Du kan også selv tilknytte en ny konto eller et nyt kort. 

Hvordan opsiger jeg MobilePay?

Ønsker du at blokere eller opsige din MobilePay-aftale, skal du kontakte support på tlf. 45 14 44 47. Her får du følgende muligheder:

Opsig din MobilePay-aftale

Hvis du opsiger din MobilePay-aftale sletter vi dine tidligere registreringer, og du er ikke længere MobilePay-bruger. Hvis du vil bruge MobilePay igen, og oprette en ny aftale, skal du vente indtil 1. januar det kommende år.

Bloker din MobilePay-aftale af sikkerhedsmæssige årsager

Du kan af sikkerhedsmæssige årsager, få mulighed for at blokere din MobilePay-aftale. Du kan til enhver tid få den åbnet, når du er klar til at bruge MobilePay igen. Hvis du åbner din MobilePay-aftale igen indenfor samme år, som du har blokeret din aftale, vil dit forbrug i indestående år fortsat være aktivt.

Kan jeg have mere end én MobilePay-profil?

Det er kun muligt at have én MobilePay-profil pr. bruger som privatperson. Hvis du er erhvervsdrivende og ønsker at tilbyde dine kunder betaling med MobilePay, skal du have en erhvervsaftale.

Hvad koster MobilePay?

Det koster ikke noget at overføre eller modtage penge med MobilePay for privat-brugere.

Hvem kan bruge MobilePay?

For at du kan få MobilePay, skal du være fyldt 13 år og have:
Det er kun muligt at have én MobilePay-profil som privat person. Hvis du er erhvervsdrivende og ønsker at tilbyde dine kunder betaling med MobilePay, kan du lave en erhvervsaftale.
 

Kan jeg få MobilePay, hvis jeg bor i udlandet?

Ja, du kan godt få MobilePay, hvis du har en udenlandsk adresse. Du skal blot have et dansk NemID, en dansk bank, CPR.-nummer og et dansk mobilnummer. Og så har vi brug for lidt mere dokumentation fra dig.
For at du kan identificere dig, skal vi have en kopi af dine personlige dokumenter. I MobilePay-appen vil du via scanningsfunktionen blive bedt om at tage et billede af fx dit pas og andre nødvendige dokumenter. Se hvilken type dokumenter her.
Når du opretter dig i MobilePay, vil du automatisk blive bedt om at indsende den nødvendige dokumentation. Er du allerede bruger af MobilePay og flytter til udlandet, vil du også automatisk via appen blive bedt om den nødvendige dokumentation. Du vil herefter være fuldt identificeret og med højeste beløbsgrænse i MobilePay. 
Du vil løbende blive bedt om at identificere dig i appen. Vi er forpligtet til at kende din adresse, og da vi ikke kan hente den automatisk fra CPR-registreret, fordi du bor i udlandet, skal du selv sende dokumentationen til os med jævne mellemrum.
Bemærk, hvis du har et administrativt CPR-nummer (fx af skattehensyn), kan du ikke få MobilePay.

Kan jeg have min MobilePay på flere mobile enheder - fx på min smartphone og tablet?

Ja, du kan godt have den samme MobilePay-konto tilknyttet flere mobile enheder. Sådan gør du:

Du kan ikke oprette flere MobilePay-profiler med separate kort og konti. Hver privatbruger må kun have én MobilePay-profil.


Hvad er de tekniske krav til at kunne bruge MobilePay?

Har du en smartphone, kan du normalt uden problemer bruge MobilePay-appen.  Vær dog opmærksom på, at der kan være flere tekniske krav, hvis du vil bruge særlige funktioner - fx betaling fra låst skærm.

Vi optimerer hele tiden appen til de nyeste versioner af operativsystemerne. Det giver den bedste oplevelse for langt de fleste brugere. 

MobilePay-appen virker med følgende operativsystemer:

iOS (iPhone)

10.0 eller nyere 

Android

5.0 eller nyere

I slutningen af 2020 hæver vi kravene til, hvilken version vi kræver. Læs mere her.

Kan jeg bruge MobilePay på min Huawei-telefon?

MobilePay appen er udviklet til – og kan hentes i - Google Play og Apple App Store.

MobilePay understøtter således alle de Huawei-telefoner, der bruger Google Play services og som i øvrigt lever op til vores generelle tekniske versionskrav.

MobilePay understøtter pt. ikke nye Huawei-telefoner, som kun kan benytte Huaweis egen app store (Huawei App Gallery). Huawei forventer at introducere de første Huawei App Gallery telefoner på det nordiske marked i løbet af 2020. 

Baggrunden er de betydelige ekstra omkostninger i at udvikle og vedligeholde vores apps til tre frem for de nuværende to app stores, GooglePlay og Apple AppStore. 

Vi har valgt at fokusere ressourcerne der, hvor de fleste kunder er. Det er også årsagen til, at vi i sin tid lukkede ned for Windows-appen og målrettede IT-ressourcerne mod de to andre app stores. Det er ligeledes – sammen med sikkerhedsvurderinger - forklaringen på, at vi løbende lukker ned for servicering af ældre iPhones og Android-telefoner.

 

Min MobilePay version er forældet. Hvad gør jeg?

Du skal opdatere MobilePay-appen for at bruge den. Hent den nyeste version i App Store eller Google Play.

Vi optimerer hele tiden appen til de nyeste versioner af operativsystemerne. Det giver den bedste oplevelse for langt de fleste brugere. Hvis din telefons styresystem ikke lever op til vores tekniske krav, kan du desværre ikke bruge MobilePay-appen.

Læs mere om MobilePays tekniske krav

Hvorfor skal jeg opdatere min iPhone eller Android telefon?

Vi opdaterer løbende MobilePay og forsøger at understøtte ældre telefoner og gamle styresystemer. Af tekniske og sikkerhedsmæssige årsager  stopper vi med at understøtte iPhones og Android telefoner med ældre styresystemer.

I slutningen af 2020 betyder den tekniske udvikling, at vi desværre er nødt til at lukke for iPhones, der bruger iOS 10 og Android telefoner med Android 5. Du skal derfor opdatere din iPhone til minimum iOS 11 og din Android telefon til minimum Android 6.0 for at kunne blive ved med at bruge MobilePay. Enkelte ældre telefonmodeller kan desværre ikke opdateres – det beklager vi. Men vi håber, at du vil fortsætte med MobilePay på en anden telefon.

Hvordan opdaterer jeg min telefon?

Hvis du har en iPhone, kan du kontrollere om der er en opdatering til iOS på din telefon ved først at gå i 'Indstillinger' - 'Generelt'  og i 'Softwareopdatering'. Bemærk, at det på ældre telefoner kan være nødvendigt at opdatere via iTunes på en computer.

Hvis du har en Android telefon, kan der være forskel på, hvordan du opdaterer styresystemet alt efter telefonmodel og Android version:
På nyere Huawei: ’Indstillinger’ – ’System’ – ’Softwareopdatering’.
På nyere Samsung: ’Indstillinger’ – ’Softwareopdatering’.

Hvis din telefons styresystem ikke lever op til vores tekniske krav, kan du desværre ikke bruge MobilePay-appen.

Læs mere om MobilePays tekniske krav

Kan man selv sætte en årlig eller daglig beløbsgrænse?

Nej, det er ikke muligt.

Læs mere om beløbsgrænser 

Hvor hurtigt sker en overførsel?

Hvis I begge er MobilePay-brugere, kan både du og modtageren se overførslen under 'Aktiviteter' i MobilePay med det samme. Når du kan se overførslen i 'Aktiviteter', er pengene som regel også overført til modtagerens konto.
Pengene bliver trukket fra din konto via dit tilmeldte betalingskort på samme måde, som når du bruger betalingskortet i en butik. Der kan gå fra et par timer og op til fire dage, før pengene bliver trukket.

Er dit kort udstedt af en bank, der har indgået en aftale med MobilePay Denmark om at distribuere MobilePay, kan MobilePay overføre beløbet direkte fra din konto.

Må jeg som privatperson bruge min MobilePay til indsamlinger og crowdfunding?

Du må gerne bruge MobilePay til at samle penge ind blandt familie og venner, men du må ikke bruge MobilePay til offentlige indsamlinger.
Ønsker du som privatperson at samle penge ind med MobilePay blandt personer, du ikke kender, skal du have et CVR-nummer, en godkendelse på indsamlingen fra Indsamlingsnævnet og en MobilePay MyShop-aftale.
Har du et CVR-nummer og en godkendelse fra Indsamlingsnævnet, kan du få lavet en MobilePay MyShop-aftale til formålet. Du kan tilmelde din forretning online på MobilePay-portalen

Hvor finder jeg priser og betingelser?

Du kan altid finde den seneste version af priser og vilkår her og  i din app. Ældre versioner kan du se her på hjemmesiden.

MobilePay

Betingelser for MobilePay til nethandel 

Se nuværende og historiske betingelser for MobilePay her.

Må jeg bruge MobilePay til Erhverv?

MobilePay er en løsning til private. Du må bruge appen til at sende penge mellem privatpersoner og til at betale i butikker og netbutikker.

Ønsker du at tilbyde dine kunder betaling med MobilePay via et nummer, skal du have en MobilePay MyShop-aftale.

Læs mere om MobilePay til erhverv.




Kan man overføre penge til en finsk MobilePay-bruger?

Nej, det er desværre ikke muligt at overføre penge til en finsk MobilePay-bruger.

Jeg har modtaget fejlbeskeden 'Vi kan desværre ikke gennemføre overførslen. Det skyldes et problem med modtagerens MobilePay'. Hvad betyder det?

Den fejl betyder, at der er et problem på modtagerens MobilePay-aftale. Altså den I forsøger at sende penge til. Hvis modtageren har spørgsmål kan han/hun kontakte vores support på tlf. 45 14 44 47.

Kan jeg bruge MobilePay i udlandet?

Ja, hvis du sender til en anden dansk MobilePay-bruger med et dansk telefonnummer, et dansk kredit- eller debetkort og en dansk bankkonto tilknyttet sin MobilePay. Vær opmærksom på, at din teleudbyder kan opkræve ekstra for brug af datatrafik i udlandet.