MobilePay spørgsmål og svar pr. 09.08.2020


Betal online og i apps

Hvordan betaler jeg på nettet?

Når du skal betale med MobilePay på nettet, skal du først sikre dig, at dit kort er aktiveret til nethandel. Der er ikke nogen beløbsgrænser, når du betaler med MobilePay i en netbutik/webshop.
Langt de fleste kort kan du uden videre bruge til betaling med MobilePay ved nethandel. Dog skal du godkende Dankort og VISA/Dankort med NemID, når du tilmelder det 'Brug til netbandel' i appen.

Aktivér MobilePay til nethandel

Sådan gør du:

Betal med MobilePay i netbutikker

Sådan gør du:
Bemærk, du skal ikke sende penge til et mobilnummer, når du betaler med MobilePay i en netbutik.
Se, hvordan du betaler med MobilePay på nettet

Jeg kan ikke betale med MobilePay på nettet. Hvad gør jeg?

Når du skal betale med MobilePay på nettet, skal du først sikre dig, at dit kort er aktiveret til nethandel. Langt de fleste kort kan du uden videre bruge til betaling med MobilePay ved nethandel. Dog skal du godkende Dankort og VISA/Dankort med NemID, når du tilmelder det 'Brug til netbandel' i appen.

Aktivér MobilePay til nethandel

Sådan gør du:

Allerede aktiveret til nethandel i MobilePay

Hvis du allerede har aktiveret til nethandel i MobilePay og fortsat oplever problemer kan det skyldes at:

For at få hjælp til dette, skal du kontakte din egen bank.

Har du fået nyt kort?

Kortet skal aktiveres, før det kan bruges i MobilePay. Dit kort kan blive afvist, hvis du endnu ikke har brugt kortet med pinkode i en butik eller automat.

Er kortet allerede aktiveret? Så bemærk, at der kan gå op til 30 minutter fra, at kortet er aktiveret til, at det kan bruges i MobilePay.

Jeg får fejlbeskeder når jeg betaler i andre apps. Hvad gør jeg?

Du handler med MobilePay i andre apps når du fx betaler gennem PostNord, DSB, OK Benzin, ParkOne eller EasyPark.

Køb afventer gennemførsel

Når du betaler med MobilePay i andre apps og får fejlbeskeden "Køb afventer gennemførsel", skal du kontakte afsenderen på den app du handler gennem.

Beløbet bliver automatisk reserveret på din konto og trukket efter 14 dage. Hvis beløbet skal trækkes før, skal du tage kontakt til afsenderen af den app du handler gennem.

Beløbet trækkes efter købet er afsluttet

Når du får fejlbeskeden "Beløbet trækkes efter købet er afsluttet" betyder det, at handlen er igangsat og så snart det endelige beløb kendes, vil det blive trukket.

Hvis købet aldrig bliver til noget, bliver beløbet frigivet igen. Hvis du oplever problemer med at pengene ikke bliver frigivet, skal du kontakte afsenderen på den app du handler gennem.

Har du spørgsmål er du velkommen til at ringe til os på tlf 45 14 44 47.

Der er reserveret et beløb på mit kort ved en fejl. Hvad gør jeg?

Hvis der ved en fejl er reserveret et beløb fra MobilePay på dit kort, bliver pengene automatisk frigivet efter 30 bankdage. Du kan derfor afvente at reservationen udløber. 

MobilePay kan ikke slette reservationen. Hvis du ønsker at få reservationen slettet, skal du kontakte din bank.

Har du spørgsmål er du velkommen til at ringe til os på tlf 45 14 44 47.

Hvad er MobilePay Checkout?

Når du handler med MobilePay Checkout på nettet henter webshoppen automatisk din leveringsadresse, der er registreret i MobilePay. Så slipper du for at indtaste dine leveringsoplsyninger i forbindelse med afslutning af købet på dit site.

MobilePay Checkout sørger for at overføre din leveringsadresse samt dit navn, telefonnummer og e-mail direkte fra MobilePay til den webshop du handler i. Du kan derfor færdiggøre dit køb hurtigere, da du slipper for at indtaste informationen manuelt. Du kan altid rette dine leveringsoplysninger i MobilePay-appen:

Hjemmeadresse

Din hjemmeadresse er adressen på din bopæl. Når du bruger MobilePay Checkout, overføres din hjemmeadresse til webshoppen. Webshoppen registrer dine oplysninger og bruger dem i forbindelse med det igangværende køb og i forbindelse med levering af dine købte varer.

Leveringsadresse

Du kan angive en eller flere leveringsadresser i MobilePay-appen, hvis du ønsker mulighed for levering til et andet sted end din bopæl (fx til din arbejdsplads). Angiver du en leveringsadresse, overføres både din hjemmeadresse og den valgte leveringsadresse til webshoppen.

MobilePays adresseoplysninger

MobilePay har gemt din hjemmeadresse i forbindelse med, at du oprettede din MobilePay-profil. Første gang du bruger MobilePay Checkout i en webshop, vil din hjemmeadresse være den adresse, som er blevet gemt i MobilePays adresseregister. Er det ikke længere din hjemmeadresse, kan du nemt ændre den til en anden adresse i MobilePay-appen: klik på 'Menu' (nederst i højre hjørne), vælg indstillinger (tandhjulet) og vælg 'Leveringsadresser'.